Aanleg van de tuin

Voor de grote tuin van ruim 2000 vierkante meter is een eerste ontwerp gemaakt vanuit de uitgangspunten van permacultuur.

De aanleg van de tuin zal in overleg met de bewoners en met hulp van vrijwilligers aangelegd worden met groenten, inheemse planten, fruitbomen en struiken. De activiteiten in de tuin zijn voor de bewoners een zinvolle activiteit die ook heilzaam kan zijn.

In het voorjaar en dezomer van 2024 wordt er begonnen met de aanleg van de tuin. Het is de bedoeling dat bewoners in 2024 samen gaan werken met vrijwilligers om de tuin aan te leggen en te onderhouden. Daarvoor worden eens in de paar weken in het weekend tuinwerkdagen georganiseerd. ( zie agenda)

Het idee hierachter is om ervaringsdeskundigheid uit te wisselen, en daarmee ook de inclusie te bevorderen met buurtbewoners, met andere woonzorginitiatieven en ecologische projecten. Vanuit het Oranjefonds is hiervoor een startsubsidie gegeven. ( link)

Het idee is om groenten te gaan kweken in kweekbakken. En als het lukt met crowdfunding kunnen we ook nog een kweekkas gaan plaatsen. Het kweken van groenten en fruit zal gebeuren voor eigen gebruik. Kruiden kunnen gekweekt worden in een aan te leggen kruidenspiraal.

Naast het kweken van groenten en kruiden wordt een gedeelte van de tuin ook aangelegd als beleeftuin voor ontspanning en voor de bevordering van een ecologisch evenwicht. Een bijen- en vlindervriendelijke bloemenweide met middelhoge vegetatie kan worden ingezaaid.

Er is ook gedacht aan het zelf maken van een insectenhotel, een pergola, een muur van stapelstenen en een takkenwal.

Het voorlopige ontwerp bestaat uit hogere bomen als windvang aan de zuid- westzijde. Aan de zuidzijde zullen fruitbomen en fruitstruiken worden geplant. Langs de kavelweg, waar een archeologische bufferzone ligt, kunnen niet zo diep wortelende planten geplant worden.

In het voorlopige ontwerp is rekening gehouden met circulariteit, zodat takken hergebruikt worden, gecomposteerd worden. Er zal ook aandacht besteed worden aan een gezond bodemleven, zodat de tuin bestand is tegen periodes van droogte en zware regenval

Bij de bouw van de woningen is al een vijver gegraven die ook dienst doet als waterberging. Het wordt een natuurlijk aangelegde vijver, met zuurstofplanten, die tevens de functie heeft van meer biodiversiteit in de tuin.

Er is ook al een greppel gegraven aan de noord en de oostzijde die dienst zal gaan doen als wadi ( water afvoer drainage infiltratie ). Het is ook een zogenaamde doorwaadbare zone, waar geen hek of iets dergelijks komt te staan maar wel lagere beplanting met planten die water minnend zijn en ook tegen periodes van droogte kunnen zoals oeverplanten.

Aanleg van de tuin